56.
SZEMÉRMETLEN CSALÓ – alkalom szülte (1968)
A szemérmetlen csaló egy alsó tagozatos
szemüveges kisfiú. Tudom róla, hogy keményen készült a soron következő környezetismeret
órára, mert az egész órai szóbeli számonkérés eredménye meghatározó jelentőségű
lesz az év végi bizonyítványba kerülő osztályzatra. Fejébe szuszakolta a
sokféle zöldségféléről írott tudományt, de egyben remélte is, elkerüli a
számonkérést. Másként lett.
A padsorok felől
szemlélve a feleltetést: a tanári asztaltól balra állt a hamarosan tudásáról
számot adó egyik gyerkőc, jobb oldalra az utána következő szemüveges kisfiú
került. A feleltetés technikai újítása volt, hogy a kihívott gyereknek a tanári
asztalon lévő cetlikből egyet el kellett vennie, és a rajta lévő kérdésre
kellett felelnie. Amíg a másik osztálytárs számot adott a tudásáról, addig az
utána következő összeszedhette a gondolatát.
A szemüveges
kisfiú kezében már ott volt a papíros. Elolvasta a kérdést, ráncba szaladt
csöppnyi homloka. Eközben a tanító néni a tőle jobbra álló gyermekre figyelt. A
szemüveges kisfiú a kezében tartott papírost szépen összehajtotta, visszatette
a tanári asztalra, és másikat húzott. Széthajtotta a lapot. Figyelmesen
elolvasta a kérdést, és felragyogott az arca. Helyére mehetett a tudásáról
számot adott diáktárs, és bíztatóan nézett hősünkre a pedagógus. A burgonyáról
kellett szakértőként beszámolnia. Tudását meggyőzően vezette elő, a tananyag
felénél szerencséjére a tanító néni félbeszakította, piros ötössel küldte a
helyére. Jól látszott rajta, mennyire örül a sikernek. A lelke legmélyén
viszont tudta, ez az ötös, nem az az ötös!