22. Ótestamentum Korán és bikini — Jordánia (2023)
a palesztin izraeli háború következtében puskaporos térség felé indultunk, a feleségemmel. Az emberiség történetét ismerve, vérzivatar vérzivatart követ. Jordánia területe kiemelkedő történelmi hely az egymástól eltérő vallások egymásnak feszülése szempontjából. Nem egyszerű a helyzet. Az ország lakosságának 30 százaléka palesztin. Szögesdróttal körbevett sátorvárosokban egymillió-kétszázezer szír menekült él. Az eredeti légi útvonaltól eltérően, Izrael elkerülésével, Kairó irányából, Akaba felett átrepülve megérkeztünk Ammanba.
A dombokra épült főváros lakossága meghaladja a négymillió főt. A területet időszámítás előtt nyolcezer-ötszáz évvel lakták már. Az első írásos dokumentumok időszámítás előtt 1200-ban Rabbath-Ammon néven említik, mint az Ammonita királyság fővárosát. Fénykorát Traianus római császár idejében Philadelphia néven élte, amikor Arabia provinciához tartozott. Ebből a korból megmaradt a fórum, és a színház. A VIII. században az Abbászida Kalifátus részévé vált. Gazdag történelmi emlékekkel rendelkezik. A citadella kihagyhatatlan régészeti ékszer. A hatalmas területen feltárt tárgyak és épületmaradványok, közel tízezer évről mesélnek. Múzeuma párját ritkító különlegességekkel várja az érdeklődőt. Láthatunk tízezer éves szoborfigurát, hatezer éves emberkoponyát, amelynek felületén három egymáshoz közel lévő helyen érme nagyságú lukat fúrtak. Rajtuk keresztül krónikus fejfájós személyt, vagy elmeháborodott embert, netán másvalakit szerettek volna démonjától megszabadítani. A beavatkozást Túlélte a koponya tulajdonosa, mivel a furatok hártyásodni kezdtek, de véglegesen nem forrtak össze. A csecsemők fejének hosszúkás alakúra nyújtásával is próbálkoztak, mint ahogyan időben és térben a Föld más térségeiben is. A feltárt területen a palota medencével látnivalótól, a napjainkban is használt színházon át, a különböző állapotban ránk hagyományozódott köz és egyházi épületekig bezárólag, időrendben minden fontos egymásra épülő történelmi építőkő megtalálható. Aki felkészülten idevetődik, régészeti paradicsomban érezheti magát. A röghöz kötött földművelésbe belekezdő őseinknek a közelmúltig tartó fejlődési ívén túl, a feltárt kemenceleletre hivatkozó régészek állítják, hogy tizennégyezer-ötszáz évvel ezelőtt, kenyeret sütöttek az emberek. Ez pedig időben ezer évekkel előrébb teszi a földművelés kezdetének feltételezett időpontját. A főváros pereme is adta magát a történelem megidézésében. A gázai övezetet érő izraeli válaszcsapások következtében nagyszabású tüntetést hirdettek Amman központjába, a jordániai palesztinok. Mivel a tömegmegmozdulás ellehetetlenítette a sorban következő programot, ezért Alternatív megoldásnak a fővároson túl lévő várkastély felkeresését ajánlotta az idegenvezető. Amman külterületén áthaladva bármit elfogadtak volna az utastársak, csak azt az egyet nem, hogy lerobbanjon a busz, és ki kelljen szállni. A látott nyomor foka mindenkit az ülésbe döngölt. Ám a szegénység nem mindig párosul gazemberséggel. Egy-két kapualjban feltűnt néhány cserepes virág, de közelükben kupacban magasodott a szemét. A szegénység szívszorító hatása elcsendesítette az utastársakat. A korához képest elfogadható állapotban fennmaradt ókori kastélyban, 10-15 tonnás kövek voltak egymás mellé és egymásra felrakva. Illesztésük mérnöki pontosságú. Kétezer évvel ezelőtt ez már simán ment. Ezt az épületet is a földrengések tették elhagyatottá.
Jerash, ókori neve Gerasza. Ammantól északra 45 kilométerre
fekszik. A legépebben megmaradt ókori településnek tartják, a Marokkóban lévő
Volubilissel együtt. Feltárása a XX. században kezdődött. Történetét érdemes
nagy vonalakban megismerni. A települést időszámítás előtt IV. században
szemita népek alapították, de a legkorábbi leletek kétezer évvel régebbiek. Itt
telepítette le veterán katonáit Nagy Sándor. Időszámítás előtt 63-ban
korlátozottan, de visszaadta a település függetlenségét A
római Pompeius. Napjainkban látható épületeinek jelentős része ebből a
korszakból származik. Az építkezéseket a szíriai, és a nabateus városokkal
folytatott kereskedelem hasznából finanszírozták. Százharminc körül a
települést meglátogatta Hadrianus császár, amely újabb monumentális épületeket
eredményezett. Ekkoriban húszezren lakhatták., A V-VI.
században a bizánci uralom alatt számos római kori
Templomot lebontottak, vagy átalakítottak. Helyükre keresztény templomok
kerültek. Később 614-ben a Perzsa Szászánidák, majd 638-ban az Arabok foglalták
el. A csatározások során Gerasza épületei súlyosan megrongálódtak. A pusztítást
a sorozatos Földrengések fokozták. Lakott területe eredeti méretéhez képest
negyedére zsugorodott. Ennyi talán elegendő is a történelmi időkről. Nézzünk
szét egy kicsit. A Haddriánusz kapu boltíve alatt áthaladva körsétára indulunk.
Petra után a második leglátogatottabb történelmi hely az országban. A Zeusz
templom a papi megalománia ékes bizonyítéka. Mértéktartó tervezéssel a maga teljességében
elkészülhetett volna. A fölöslegesen elherdált pénzből másra is futotta volna
még. A 110 méterszer
Az ókori Gadara mai neve Umm Qais. Közelében a
Golán-fennsík, és a Genezáreti-tó. A stratégiai helyre katonai kolóniát
telepített Nagy Sándor. A nabateusok elűzése után a római birodalom
fennhatósága alá került. Fénykorában a dekapoliszhoz tartozott. Az első század
végétől látványos fejlődésnek indult. A várost körbevevő területen hetvenöt
darab 600-750 köbméteres, esővíz felfogására alkalmas tározót építettek.
Két sivatagi várkastélyt kerestünk fel. Az első markánsabb
kiállású, de romosabb állapotban maradt fenn. A bazaltkőből épített erődöt már
a római katonák is használták. Két egytonnás kőkapuja sokatmondó. Kőzsanérjait
pálmaolajjal locsolták a minél könnyebb mozgathatóság érdekében. Teljesen jó
állapotban megmaradt termek, szobák. Az udvarban ciszternába levezető
lépcsősor. Békés időkben szabadidejükben, kavicsokkal
társasjátékoztak a katonák. Mekka irányába tájolt mecset, fürdővel. Sokféle
célt szolgálhattak a várkastélyok, de egyről pár gondolat. Jellemzően sok
utódot nemzettek az uralkodók. Mivel mindenkitől féltette hatalmát a fejedelem,
ezért a kormányzás technikájának kiismeréséből saját fiait is igyekezett
kirekeszteni. Erre a célra megfelelő hely lehetett a tróntól távoli várkastély,
ahol koruknak megfelelő, de más irányú érdeklődésüket kedvükre kiélhették az
aranyifjak. A másik ilyen természetű épület igazi kulturális csemege. Kuszr
Amra. A legismertebb sivatagi kastély az országban. A fővárostól 85 kilométerre
fekvő Kuszr Amra az iszlám világ egyik legkorábbi építménye. Egyike az Omajjád
dinasztia uralkodása alatt épült sivatagi palotáknak. A VIII. század elején
emelt, kívülről egyszerű épület jó állapotban maradt ránk. Quseir Amra freskóit
valószínűleg még a II. Jazíd kalifa (720-724) első iszlám emberábrázolást tiltó
rendelkezései előtt festették. A faliképek történelmi témákat, mitológiai
alakokat, a történetírás múzsáit, fürdő és vadászjeleneteket tárnak elénk,
valamint azt a hat királyt, akiket az omajjád uralkodó valószínűleg legyőzött.
A hely igazi értékét számomra az iszlámban betöltött kulcsfontosságú kulturális
szerepe jelentette. Az itt látható freskók voltak az utolsók, amelyeken
élőlények szerepelhettek. Autentikus helyen jelentős történelmi korszakváltozás
pillanatának tanúi lehettünk. Utána csak geometriai jellegű ábrázolásokat
lehetett vizuálisan megjeleníteni. A freskók színei haloványak. Az épület
kívülről nem árulkodik jelentőségéről. Az udvarban lévő ásott kútból
A Jordán-árokban található Földünk legmélyebb szárazföldi
pontja. A Holt-tenger víztükre 420 méterrel, a tófenék 795 méterrel van a
földrajzi tengerszint alatt. A víz színe közelről tisztának mondható, átlátszó,
távolról sötétkék. Bár a Holt-tengerbe ömlik a Jordán folyó, vízszintje
folyamatosan apad a jelentős mértékű vízkivételtől. Ennek következtében a tó
kettészakadt. A mélyebben fekvő északi rész mellett a déli medence fokozatosan
kiszárad. Az északi medence hossza
Al-Maghtas. Bethámia bibliai keresztelőhely a Jordán folyó
keleti partján. Lehet Jézus Keresztelő János általi megkeresztelkedésének
eredeti helye. Két fő régészeti területet foglal magában: kolostormaradványt az
Illés-hegy néven ismert halmon, továbbá a folyóhoz közeli területet, ahol
templommaradványok és keresztelő tavak, valamint zarándok és remetelakok
találhatók. A Jordán-folyó felé buszozva elhaladtunk a Tábor-hegy mellett, ahol
a biblia szerint, tüzes szekerén az égiekhez távozhatott Illés próféta. A
Nébó-hegy. A Holt-tenger észak-keleti végének közelében
szálltunk ki a buszból. Gyalogosan vágtunk neki a kaptatónak, mely lazább séta.
A
Madaba hetvenezer lakosú város. A terület egykor a Moábi
Királyság északi határvidéke volt. Közelében emelkedik a Nébó-hegy. A Szent
György templom híres padlómozaikja a felújítás, és a takarítás hiánya miatt, a
rárakódott vastag portól szinte észrevétlen maradt. A város sétálóutcáján a
parkolóig visszafelé haladva, maradt időnk szétnézni. Amennyiben felfigyeltünk
egy-egy árcédula számsorára, leggyakrabban megmosolyogtuk. Elénk került egy
becsületes képű gyümölcsfacsaró, aki jól látható nagyságú számokkal kiírta az
árakat.
Umm arr Rasas. Római katonai tábor volt, amely a V. században várossá fejlődött. A Holt-tengertől keletre fekvő régészeti lelőhely töredék részét tárták fel eddig. A leletek a III. és a IX. század közé tehetők. Római, bizánci és korai iszlám stílusú tárgyi emlékeket foglalnak magukba. Köztük tizenhat templomot, és a római kori tábort. Az istenházak egy részének mozaikpadlója fennmaradt. Legjelentősebb a Szent István-templom díszítése. A padlón olvasható felirat szerint, 756-ban átadták. A növény és állatmotívumokon kívül, a térség jelképes térképe is szerepel rajta, a főbb palesztin, jordániai, egyiptomi városok megjelenítésével. A települések között megtalálható Madaba és Amman is, ez arra utalhat, hogy a mai Jordániának ez a része eredetileg keresztény terület volt, de ekkorra az omajjádok már meghonosították az iszlám vallást a régióban. A lelőhely jellegzetessége az a két torony is, amelyek a sztilita aszketikus szerzetesekhez köthetők, akik életükből a külvilágot rövidebb-hosszabb időre kizárták, és magas oszlopok, tornyok tetejébe visszavonultak. Megérkeztünk a romterülethez. Egyik útitársunk rózsaborsot szedett a parkoló szélében. Megkóstoltam, de amíg a többiek ájuldoztak finomságától, addig a számban lévő magtörmeléket gyorsan kiköptem. A parkolótól a fedett kiállítóhelyig sokat kellett gyalogolni. Pár méter magasból lehetett a hat kőműves által kirakott csempemozaikra rálátni: a mellettem álló férfi 30 méterszer 10 méterre saccolta nagyságát. Az állat, növény és városábrázolások krónikaszerűen mesélnek a múltról. A készítők neve meg lett örökítve. Talán hat év folyamatos, precíz munkájának végterméke tárult elénk. A jelen lévők mindegyike elismerően nyilatkozott róla. A buszban elviccelődtünk a mai Szíria területe felől ideérkezett oszlopos Szent Simeon szerzetesen. Ha lett volna egy kardos felesége, az bizony egyértelműen megmondta volna neki, hogy mi mást tehetne az oszlopon való henyélés helyett — szólt valaki. Kapásból érkezett a válasz: lehet, hogy éppen az asszony nyugtalan nyelve elől menekült az oszlop magasába.
Akaba. Muzulmán országokban elsőnek itt tapasztaltam, hogy a
müezzin reggeli imára hívó éneke három részletben hangzik fel. Esetünkben: 5
óra 27 perckor, majd negyedórával később, legvégül fél perc hosszan 20 perc
múlva. Jordánia egy keskeny parti sávval kapcsolódik az Akabai-öbölhöz: A
várostól az izraeli határ 3 kilométerre. Mivel tilos a tengerpart kisajátítása,
ezért úszószigeteken luxusapartmanokat hoztak létre. A települést
százötvenezren lakják. Klasszikus belvárosról, vagy nagyvárosról,
tapasztalatunk szerint nem beszélhetünk. A központban lévő mecset háta mögött
lévő élelmiszer és vegyes áru kínálatú bazár szétnézésre sarkallt minket. A
müezzin dél körüli imára hívó énekét innen sikerült rögzíteni. A mecset
bejáratával szemben a homokos városi strand. Az előzetes hírekkel ellentétben,
a part és a víz elfogadható tisztaságú. Bár mellékhelyiség, és néhány napernyő
is akadt a fövenyen, de szolid kivitelben. A strand szabályára őr vigyázott.
Egyik fő élményem innen származik, mégpedig ahogyan a partra vetődő szelíd
hullám a kavicsok között visszatér az övéihez — ezt a felvételt, a hangokra
egyre jobban odafigyelő feleségemnek köszönhetem. November közepén 25 fokos
vízben fürödhettünk. De nem csak mi lubickoltunk a középkék vízben. Két alsós
korú fiúcska azzal szórakozott, hogy közvetlen közelemben nagy fröcskölve
elszaladtak, majd összebújva jót kuncogtak magukban ismerős a játék, én is
voltam gyerek. Tőlem pár méterre, három negyvenes, talpig feketébe öltözött,
fejükön fekete kendőt viselő nő ült a mellig érő vízben. Kedélyesen, ráérősen
beszélgettek. Közben megérkezett egy tizenkét év forma
kiskamasz lány. Rajta térdig érő fekete cicanadrág, és rövid ujjú póló. Sivítva
vágódott közénk az a hétéves csitri, aki bikini trikóval kreáció merészségében
tündökölt. Ő még véletlenül sem tett volna szájkosarat magára. Ezalatt muszlim férfi igyekezett a szárazra. Partot érve
felsőtestéről lekapta a vizes pólót, boka felett érő inget húzott magára, majd
laza mozdulattal lekapta a fürdőgatyát, és már indult is a város felé. Két férfi hangos szóváltás közben hajba kapott. Elcsattant
néhány öklös, célba talált néhány hátba rúgás, majd fokozatosan elcsendesedett
a tájék. Kétrészes bikiniben szőke fehér lányok érkeztek strandolni. A helyi
fiatalemberek nagy szemeket meresztve bámulták a friss húsokat. Az egyik
szájtáti arab fiút a város felől érkező barátnője indulatosan hátba vágta, és
fejével egyértelműen jelezte, hogy merre tovább. Jobb híján tette a dolgát. A
föveny szomorú emlékeként marad meg bennünk, ahogyan az óvodás korú fiúcska
kezében a kismacska farkát fogva, az állatot többször is a földnek csapta.
Szülei látták, de nem szóltak. Máshol is szétnéztünk. Szállásunk közelében,
iskolából hazafelé tartó jó arcú kisfiú köszönt ránk, melyet viszonoztunk. A
hotel ablakából a járdán hazafelé tartó iskolás lányokat figyelte, Kati. Az
első hat osztályt a fiúkkal koedukáltan végzik. Kötelező lehet számukra az
iskolaköpeny, mely zöld színű és, vagy térdig ér, vagy bokáig. Mindegyikük
fekete nadrágot viselt. A felsőruházatban már lehetett eltérés. A fejkendő
fekete, vagy fehér. Csupán két lány nem kötött fejkendőt, és mindössze egy
akadt közöttük — ő egyedül jött a járdán — aki sportcipőt, farmernadrágot és
rövid ujjú pólót viselt. Haját nem fedte kendő. Fehér holló a feketék között,
mert kinézete alapján arab származású lehetett. Szállásunk közelében újonnan
épült, négy emeletnél nem magasabb, szinteltolásos, tetszetős lakóházak nőttek
ki a földből. Külsőre minden rendben volt körülöttük. Az épületeket meglepően
széles járda kötötte össze egymással. Ezekben a házakban többgenerációs
családok számára alkalmas lakások lettek kialakítva. Nagyságuk 90-120-150-
Petrát, a világ egyik leglátványosabb régészeti lelőhelyét a
Nabateusok alapították, feltehetően időszámítás előtt VI. században. A félig
épített, félig sziklába vájt településre, az ősi keleti hagyományok, és a görög
építészet stílusjegyeinek keveredése jellemző. A város fontos szerepet játszott
az Arábia, Egyiptom és Fönícia közötti kereskedelemben. 106-ban a Római
birodalom része lett, a IV. században püspöki székhellyé vált, a VII. században
Arab uralom alá került, a XII. században erődöt építettek a keresztesek. A
biztonságossá vált területen letelepedtek a helyi törzsek, de egészen a XIX.
századig ismeretlen maradt a külvilág előtt. Legjelentősebb emlékei a sziklába
vájt síremlékek, mozgalmas homlokzatokkal, párkányokkal és oromzatokkal. Ezzel
éles ellentétben áll a mögöttük kialakított sírkamrák egyszerűsége, amelyek
négyszög alaprajzú díszítetlen termek. Petra leghíresebb síremléke a
Kincsesház. Figyelemreméltó még a város bejáratánál, és a település távolabbi
részében kialakított „Kolostor”, a különböző neveken elnevezett sírok, a
színház, valamint a városba bevezető szurdok előtt az obeliszkes síremlék is. A
program szerint egész napos petrai látogatás várt volna ránk, de három és fél
óra lett belőle. Ennek okai: előző napra nem Petrába, hanem Akabába foglalt
szállást az utazási iroda; másrészt, az Ammanba késéssel megérkező járat miatt,
a programokat az utasok számára előnytelenül átszervezte az idegenvezető. Lett
is nagy felháborodás belőle, mivel Jordániába, szerintem két fő látványosság
miatt utaznak az emberek: Holt-tenger, Petra. Ezen az úton mindkét úti cél jelentős csorbát szenvedett, kárunkra. Miután beléptünk
a nemzeti parkba, a szurdok bejáratáig
Montréal keresztes erőd volt, a mai Sobak település szomszédságában. 1115-ben épült a vár, I. Balduin jeruzsálemi király parancsára. Az első nagyobb szentföldi keresztes erődítmény lett. Jeruzsálem 1187-ben bekövetkezett elesésekor, a muszlim rabságból megváltotta magát a király leánya, Milly Stefánia. Fia fogságba került. Szaladin szultán Kerak, és Montréal átadását kérte a fiú szabadon bocsájtásáért, de egyik erőd helyőrsége sem engedelmeskedett úrnője parancsának. Az egyiptomi seregek ezután ostrom alá vették az erődöket. Jeruzsálem elvesztésével a helyőrségek teljesen magukra maradtak. Védőik éheztek: oly sokáig kitartottak az ostromlókkal szemben, hogy a végén már a feleségüket, és a gyermekeiket is eladták a szaracénoknak, kenyérért cserébe. Nap, nap után arra vártak, hogy isten megsegítse őket. Szaladin több alkalommal pénzt, és keresztény területre való békés elvonulást ajánlott számukra, de ők visszautasították. Végül 1189-ben kétévnyi ostrom után került az ellenség kezére. Míg a buszparkolótól a csoport felért a várkapuhoz, és amíg vártunk-vártunk a helyi idegenvezetőre, addig a saját ügyét intézhette valahol. Nagy sokára villanyautóval felhozatta magát. Arcán megelégedettségre utaló széles vigyorral került elénk, mi pedig „brávó sport man” gunyoros üdvözléssel, és kétes értékű tapssal fogadtuk — ami fel sem tűnt, a hiú, magáról kissé sokat tartó férfinak. Megváltotta a belépőket, beljebb kerültünk. Ez a várrom tényleg rom volt. Legépebben a négyszögletes sarokbástya maradt meg. A méter magas várfalak legfelső építőköveit csak a gravitáció tartotta a helyükön: a megemelt legfelső kő simán kivehető volt a többi közül. . A távolban sivatagi róka szedte a lábát. A várból rejtett lejáró vezetett a távoli víznyerőhöz, amely hosszútávon kiszolgálta az erőd védőit.
Fokozatosan kezdett kialakulni bennem az ország, és az utazás sommás képe. Történelmi szempontból sokszínű, érdekes, gondolatindító tájék. Túlnyomó részt terméketlen homokkő fennsík, köves-kavicsos sivatag, félsivatag. Jelentős mértékű a szegénység. Szemét mindenhol, a higiénia nagy fokú hiánya, délszaki meleggel párosulva. Az országút mellett pár négyzetméter alapterületű kulipintyókban működnek a szolgáltatóiparosok, például gumi javító. A sivár lakatlan környezetben, a rendszertelenül felbukkanó kőházak biztonságát embernél magasabb kőfal óvja. A fővároson túl került képbe a műanyag takarófóliából, és papírkartonból összeeszkábált lakósátor komfort. Utcatáblákat ne keressen senki se. A vallásosság vonatkozásában liberális ország. A házasságra lépő nők jogait szerintünk túlzóan erősen védi a jog. Biztosan nem házasodnék meg Jordániában. A férfiak jellemzően európai viseletben járnak. A nőknek kisebb része öltözik muszlimba. Neves európai divatcég, a Koránnak megfelelő fürdőruhát kínál a hölgyeknek. Férfiaknál utcai viseletnek előfordul a fél lábszárig érő, bő ingféle. Feleségem szerint, gyönyörű hölgyek is teremnek errefelé, mint például az akabai hotel éttermének egyik húszéves, feketébe öltözött, de lábán márkás fehér sportcipőt viselő mosolygó alkalmazottja. Jordániában is bebizonyosodott, hogy a helyi idegenforgalomban dolgozó emberek semmilyen plusz munkájáért, a borravalót adó magyar utazási iroda főbenjáró bűnt követ el. Elsősorban ellenünk, utasok ellen, akiktől a nem hivatalos összeget az utazás megkezdésekor az idegenvezető beszedi. Másrészt, erősítik azt a hitet a helyiekben, hogy a látszatmunkáért is jár a pénz. Előfordult az ammani szállodában, hogy lényegében nem adtak vacsorát. Máshol olyan retkes, és áporodott levegőjű volt a zártrendszerű lépcsőház, hogy az emeletre közlekedés céljára inkább a liftet vette igénybe, a klausztrofóbiás feleségem. A munkától többnyire nem lökik félre egymást a londinerek. A buszvezető tekeri a kormányt, tapossa a gázpedált vagy éppen rálép a fékre. A helyi idegenvezető a sofőr mögött foglal helyet. Ha kérdezte őt a magyar idegenvezető, válaszolt , majd hosszasan kibámult az ablakon, vagy evett-ivott. Sok negatívummal rukkoltam elő, de azokat fogadjuk világlátásunk gazdagításának, és értelmezésének forrásának.
Az ország déli területén, közel Szaúd-Arábiához található Vadi Rum, mely 740 négyzetkilométeres sivatagi terület, szurdokokkal, sziklákkal, barlangokkal. A térség már tizenkétezer éve lakott. Róla tanúskodik az eddig százötvennégy régészeti helyszínen feltárt leletegyüttes, valamint huszonötezer sziklarajz, és felirat. A többnyelvű szövegek a térségben lakó írástudók jelentős számáról adnak hírt. A helyszínen fellelt sziklarajzok jó állapotban maradtak fenn, az időjárási viszonyok nem okoztak bennük komolyabb károsodást. A terület éghajlata nagyjából időszámítás előtt háromezerig a mainál jóval csapadékosabb volt. Ekkor földműveléssel, és állattenyésztéssel foglalkoztak az itt élő népcsoportok. Platós furgonok vártak ránk. A nyitott raktérben egymással szemben hárman-hárman foglaltunk helyet. Állítólag a jobb járgányok közül kaptunk, de a raktér hátsó palánkajtaját nem lehetett lenyitni. A sárhányóra fellépve azt is át kellett lépni. Mindenki teljesítette a tornamutatványt. Első megállónk, a már csak látványelemnek megtartott vasútállomás volt: gőzös, dízel mozdony, teher és személyvagonok. A környék salétrombányáinak kitermelt anyagát szállították el innen. Turisztikai célból pénzért még beizzítják a gőzöst, mely 500 métert halad. Aközben, a dombok mögül a nagy csatazajjal előtörő lovascsapat megtámadja a rémültté vált utasokat. A következő helyen meredek homokdombra taposhattuk fel magunkat. Időjárás formálta, érdekes alakú, és kinézetű sziklák világába kerültünk. Elsőnek Kati ért fel. Hamarosan mellette állhattam. Közelemben a sziklának olyan füle volt, mint amilyen a bögrének. Megfogtam, de a szikla súlya kifogott karom erején. A következő megállóhelyen száz egypúpú várt ránk. Ezúttal is bebizonyosodott, hogy a természetben, és az állatkertben felnövekvő ugyanazon faj példányainak hangja, egymástól jelentősen eltér. Két tevecsorda két tagja kommunikált egymással. Hangjukat a magyar szürke marháéhoz, és a Hortobágyi Nemzeti Park Vadaspark területén ridegtartásban tartott őstulkok hangjához tudnám hasonlítani. Utolsónak a csodálatosnak leírt naplemente következett. Mindenki szájtátva nézte a jelenést. Aközben a dzsipen annak háttal ülve, A futócipőből kitakarítottam a homokot.