202.
KÖRNYEZETVÁLTÁS – próbatételek (2009)
A Tisza-tavon kenuzási tudásunkat
többször is kipróbálhattuk a szemüveges barátommal. Ő rutinos volt, én meg az
amatőrök lelkesedésével húztam a lapátot. Azzal álltam elő, hogy menjünk
Bajára: ugyanis felkeltette érdeklődésemet a gemenci erdő nyújtotta környezet.
A programra bejelentkezett a kajakozásban járatos ismerősünk is. Az indulásra
kijelölt időpont előtt napokkal erős áradás indult el a Duna teljes szakaszán:
az addigi második legmagasabb vízállást prognosztizálták
a vízügyi szakemberek. Szemüveges barátom rákérdezett a tervre, mondván:
árvízben veszélyes vízre szállni. Következőt feleltem rá: nem mindegy,
hogy öt vagy tíz méter mély víz van alattunk?
Telibe kaptuk
az árvízi tetőfokot. A bajai hídtól délre szálltunk be a kenuba: gigászi
méreteket öltött a folyam. A csatornából kiértünk a Dunára. A szemből
folyó víz áramlása hat-hét kilométer
óránkénti sebességű lehetett: amennyivel
felülmúltuk ezt az értéket, annyival haladtunk. A bajai hídtól két kilométerre
voltunk. Teljes erőbedobással gályáztunk, de még így is alig haladtunk.
Veszélyes
sarkantyúk mellett is ellapátoltunk: ezeket jó minél messzebbre elkerülni.
Erőteljesebb húzásokra inspirált minket a barátom: én száz százalékon vagyok,
feleltem. Az indulástól beletelhetett egy órába is, mire erőnkkel alaposan
elkészülve, megérkeztünk a híd melletti Duna-ágba, ahol már csak kilométeres
sebességgel áramlott a szembe víz. Turisták számára készült asztal padokkal
konstrukciónál kötöttünk ki: a kenuból egyből a padra kellett fellépni: ez sem
semmi. Valamit haraptunk, ezalatt kipihentük magunkat
és indultunk.
De ez még csak
a kezdet volt. A gemenci kisvasút végállomására be kellett evezni. A sínszálak
közé egy összehangolt fenékmozdulattal belöktük a kenut: ott előadtam a MÁV
ismert szignálját, bemondtam az induló kenu vágányszámát, és vízbe merültek a
lapátok – nagyot nevettünk. Amit ott és akkor látott a szem, ember nem feledi
sosem. A beltengerből buja erdő nőtt ki. Egyik-másik fából a víz szintje fölé
csak a lombozat emelkedett ki. Az ártérben épített víkendházakat viszont nem
érte el az ár: magas cölöplábakon álltak. A házakig felvezető létrából egy-két
lépcsőfok szárazon volt még. Az előttem és mögöttem ülő két kolléga tapasztalt
vízi embereknek számított, de még az ő szájuk is tátva maradt a környezetre
való rácsodálkozástól. Kisebb domb emelkedett ki szerényen az árból, kikötöttünk.
A kézilabdapálya nagyságú területen hajótöröttként érezhettük volna magunkat,
ellene ebédeléssel tettünk a javunkra. Eközben egyik társam szarvas nyomokat
fedezett fel körülöttünk: vízben úszó vagy abba belefulladt állattal
emlékezetem szerint nem találkoztunk. Két kenuval és rendőrségi motorossal viszont igen. A csekély sebességű szembe
ár miatt nem feszültek meg izmaink: bőven maradt idő az újabb látványra
való figyelemfelhívásra. Gyönyörű napsütéses időt fogtunk ki az álomutazásra. Öt órányi idill után véget ért a varázslatos gemenci
szakasz. Ráfordultunk a Dunára, beálltunk a fősodorba. A lapátokat félretettük,
hosszasan csurogtunk alá: harminckilenc kilométer után vetődtünk partra.
Több napot töltöttünk a Magas-Tátrában,
a számomra legnagyobb kihívást jelentő túráról fogok mesélni. A régóta ismert
hölgy túratárs mellett egy fiatalember volt a harmadik: a vakvezető kutyák
kiképzéséről érdeklődő e-mail volt a kapcsolatfelvétel kezdete. Sportos
fickóról van szó. A Tar-pataki vízeséstől a Théry Ödön-menedékházig, majd onnan
vissza volt az igazi próbatétel: ez a Vöröstorony túra felvezető szakasza. Az
út hossza oda és vissza nem lehetett több mint húsz kilométer. A szintkülönbség
nem jelentett gondot. A problémát más okozta, mégpedig az útvonal teljes
hosszában a különböző nagyságú kövek összevissza rendszertelenséggel követő
sora.
A hölgy
túratárssal mutatóujjunkat egymáséba kulcsolva haladtunk: ilyenképpen finom
kézmozdulatokkal meglepően pontosan lehet
irányítani. Itt azonban ez kevésnek bizonyult, nagyon is elkélt a
párbeszéden alapuló kommunikáció. A jobb kezemben lévő túrabot végével előbb a
kötelezően ajánlott kőre rá kellett találni,
és csak utána léphettem, hajszálpontosan. Ez volt a biztonságos
közlekedés alapja. A Théry Ödön-menedékházig útba esett egy köztes menedékház,
ahol megpihentünk. Innentől a velünk tartó fiatalember egymagában indult
tovább. Mi pedig kettesben folytattuk a vándorlást. Bár az út látássérült
részére továbbra is lényegében járhatatlannak bizonyult, a környezet derekasan
kitett magáért: mély szakadékok, magasba törő ormok, kövek között átfolyó
patak, lépcsőzetes meredély. Az időjárás is a kegyeibe fogadott minket: sütött
a nap, nem fújt a szél, se meleg se hideg. Időnként megállást javasoltam, mert
éreztem, fejben fáradok. Erősebben emelkedett a terep. Szuszogva kaptattunk
tovább. Elcsigázva léptünk be a tengerszint felett közel kétezer méter magasan
fekvő menedékházba. Forró hagymalevest szürcsöltünk. Odabent felfigyeltünk egy
házaspárra, egyéves gyerekkel voltak. Téma lett a hófúvások és más szélsőséges
időjárások alkalmával lezárt út, és a mindezekkel nem törődő felelőtlen emberek
sorsa. Visszafelé tartottunk: az út ismerős volt vagy
mégsem? Fordított irányból semmi sem ugyanaz. Ha nem sikerült hajszálpontosan a kijelölt helyre lépnem, a lábam a
kőről háromszázhatvan fokban bármerre lecsúszhatott: számos esetben
előfordult. Kínomban egyszer elnevettem magam: a bakancs orra két kő közé
majdnem függőlegesen beékelődött, a lábszáram a térdem és a combom olyan
kitekeredett pozitúrát mutatott ekkor, melyet addig elképzelhetetlennek
tartottam volna. Szerencsére kiválóak a bokaszalagjaim, rugalmasak az inak és nem
sérülékeny az izomzatom. Ahogy egyre jobban fáradtam agyilag, úgy váltam egyre
ingerlékenyebbé: megpróbáltam visszafogni
magam. Megálltunk pihenni: ekkor ért mellénk az a házaspár, akiket
kisbabájuk társaságában láttunk a menedékházban. Lengyelek voltak. Amikor
mellénk értek, egyikük kimeresztett szemmel rám nézett, később a társa is
hátratekintett: észrevették, hogy nem látok.
Szinte forrt, füstölgött az agyam. Lépésről lépésre megfontoltan haladtunk.
Lassacskán kezdett sötétedni. Százméterenként megálljt parancsoltam. A
továbbinduláshoz már nagyon össze kellett szednem magam. A távolban autó zaját
hallottam, ez valamicskével megdobta a nem létező kedvemet. Hullafáradtan
léptem rá a műútra. Azt hittem, jártányi erőm sincs. Ekkor jött az igazi
meglepetés: pár méter után fejemből elillant az agyi fáradtság, és mivel
fizikailag nem fáradtam el – ez ekkor derült ki –, legnagyobb meglepetésemre,
frissen szedtem a lábamat.