140.
HANGORGIA – fülbevaló fantáziaszülemény (2020)
Barátnőmmel és a vakvezetővel az
évezredforduló táján hármasban jártuk a Visegrádi-hegységet. Egy patak füves
partján sétáltunk. Arra lettem figyelmes, mintha egy ponttól kezdődően
jelentősen megváltozott volna a vízfolyás hangja. Szóltam a barátnőmnek,
visszaindultunk. Rátaláltam az ominózus helyre, ujjammal egy pontra mutattam,
és megkérdeztem:
– Mit látsz
ott?
Egy kisebb zúgó okozta a változást. Fenekem
alá lapos követ kerítettünk, orrom iránya éppen a miniatűr vízesés felé
mutatott. Behunytam a szemem, és negyedórán át magamba szívva, elmélyedve
élveztem a csodát. Igen, a csodát, mert valóban az volt. Hogyan is adhatnám
vissza szemléletesen? A bal fülembe a víz hangja lágy csobogással folyt bele,
míg az orrom vonalától folytatandóan jobb felé már szerény vadságú robajlással
távozott: ekkor térben és időben csak a két
fülem között létezett a világ. Mivel ettől eltekintve teljes csend vett körül,
ezért a fejemben meglévő kétféle hang teljesen kitöltötte a lényemet.
Csak a bennem iramló hangok voltam ekkor. Igazi jótékony agymosás részesévé
váltam. Ilyen újszerű érzést, élményt ekkor tapasztaltam először. Amikor
felálltam a kőről, a fejemet légiesnek éreztem, mintha teljesen kicseréltek
volna. Olyan erősen kerültem az élmény hatása alá, hogy céltudatosan
megfogalmazódott bennem: egyszer komolyabban szeretnék foglalkozni a hangokkal.
Már régóta
létezett a hangalapú kulturális honlap, amikor második feleségemmel
ellátogattunk a Városligetben nem is olyan régen megnyitott Zeneházához. Mi
másra is figyelhettem volna fel elsőre, mint a zenélő járdára és a különböző
hangszerekkel játszó gyerekek zenebonájára. Az újdonságként ható élmény befogadása után máris az járt a fejemben,
ezt rögzíteni kellene. Igen ám, de addigra túl voltam a szimpla hanggyűjtés
időszakán. Ha nincs konkrét hozzáadott szellemi termék, már nem érdekel. Elindultunk
az épület felé. Már a lépcsőnél tartottunk, amikor a tudatomba váratlanul
bevillant: kortárs gyermek zene. Akkor és ott nem volt fogalmam róla, hogy mi
fog kisülni belőle, de hogy ez valamilyen nagyszerű újnak a kezdete lesz, azt
már bizton tudtam. Négy tartalom született
belőle: basszuskulcs, botfül, kortárs gyermek zene, stroboszkóp. Mivel a
honlapon további két, de más zenetartalom is elérhető, ezért azokról is
megemlékezem.
Basszuskulcs.
Versek, verstörténetek, néha meghökkentő zenei aláfestéssel. Szabadelvű
kreációk, enyhén kortársba hajló elnevezésekkel a tucatot kerülők számára. Klasszikus
magyar költők mellett néhány más nemzetiségű tollforgató költeménye is életre
kelt a változatos zene ágyán.
Botfül. Első
nekifutásra tizenegy hangmix, melyek kínai, jávai, kortárs magyar és hangtál
zenékből tevődnek össze. A hangtálak felhangok
sorozatával rukkolnak elő. Nekem a „macskanyúzás” a kedvencem.
Kortárs gyermek
zene. Változatos hangmontázs sorozatról van szó. A tartalom elnevezése inkább
figyelemfelkeltő, mintsem szó szerint veendő. Az összeállítások alapjait két
közkedvelt angol bandától kölcsönöztem, amelyeket – néhány kivételtől eltekintve – saját felvételekkel kiegészítettem.
Stroboszkóp.
Akárhány vegytiszta hangot ismerünk, az itt megjelenő tartalmakban ilyenekkel
aligha találkozhatunk: ennek okára utal a tartalom megnevezése. Ránk gyakorolt
ellazító hatása miatt felfrissülés vár ránk.
Verkli
hangmúzeum. Kitörölhetetlen gyermekkori emlék a vasárnap délutánonként a
lakótelepre két keréken begördülő zeneszekrény. A mélyen belém ivódott dallamot
utoljára a kilencvenes években, a Kossuth
rádió József Attila életéről szóló négyrészes összeállítás felvezető
zenéjeként hallhattam. Ez a téma sem hagyott nyugton. Többszöri neki-rugaszkodás után rátaláltam a keszthelyi lehetőségre.
Nem csak a svájci házaspár múzeumába látogattam el – itt készültek a
hangfelvételek –, hanem az évenkénti utcai verkli fesztiválra is.
Zene. Legális
koncertfelvételekben gondolkodtam. Az elsőre 2008-ban adódott alkalom, a
rendszeressé váló felvételek 2012 és 2020 között készültek. Tucatnál több
helyszínen rögzítettem. Az évek során több mint négyszáz zenei rendezvényre látogattam el. Fő lelőhelyem a Szimpla
romkocsma lett. A koncertek jelentős
része zeneileg hidegen hagyott, de mivel a hangalapú kulturális honlapra
más zenei irányultságú érdeklődők is rátalálhatnak, ezért vállaltam be. Az évek során igazi gyöngyszemek is
kerültek a fülembe, sőt olyan elvetemült zenekar hatása alá is kerültem,
akiknek zenéjét előzetesen meghallgatva a hátamon felállt a szőr (halál;orgazmus – azóta feloszlott).
A
koncertfelvételeknek a Covid19 járvány vetett véget. A legutolsó elérhető
változatban a négyszáznál több felvételből csak ötven érhető el, azok viszont
CD minőségben.