15. Füttyögő — Törökország (2023)
Az 1970-es években Anatólia tengerparti sávjában kamionok
ezrei gördültek a Közel-Kelet felé. A kisgyerekek váratlanul a
járműszerelvények elé ugrottak, hogy a sofőröket megállásra kényszerítve,édességet, rágógumit kunyeráljanak. Hiába fékezett egyikük,
a tragédiát nem kerülhette el. Segítségnyújtás céljából kiszállt a járműből,
agyonverték a falusiak. Az eset után a csendőrség a kamionosoknak megtiltotta a
közúton történő megállást. Csak az arra kijelölt, fegyveresek által őrzött
parkolóban tehették. Amennyiben útközben esemény történt, az első ellenőrzőponton
jelenteni kellett. Azóta nagyot fordult a helyzet. A katonai junta végétől
kezdődően, 1980 óta országszerte ezerszámra megjelentek az építőiparban
használt daruk. Az évezredforduló táján egy rohamosan fejlődő országról
számolhattak be a turisták. A diktatúra óta megduplázódott a lakosok száma.
Jelenleg nyolcvanötmillió. Körutazásunk során Isztambultól Ankarán és Antalján
át Isztambulig
A köztársaság kikiáltását követően, a katonailag nehezen
védhető Konstantinápoly helyett, 1923 óta az ország középső részén lévő Ankara
az új főváros. Lakosainak száma nyolcmillió. A körutazás kezdetekor a parlament
ellen robbantásos merényletet hiúsítottak meg. Napjaink politikai szösszenete
után tekintsünk vissza a gazdag emlékű múltra. Az ankarai Anatóliai Kultúrák
Múzeuma régi mecsetből lett kialakítva. Kertjében
Egész napos kappadókiai programsorozat vette kezdetét. Ez a
tájegység attól különleges, hogy az idők folyamán különböző anyagú lávarétegek
rakódtak egymásra. Keménységük eltérő. Ezt követően évmilliók alatt végezte
dolgát az erózió. A puhább rétegeket kimosta, a keményebbek megmaradtak. Ettől
a természetátalakító munkától elképesztően egyedi táj kerekedett. Ismét
meggyőződhettünk róla, hogy a természetnél nincs jelentősebb alkotóművész.
Réges-régi kitöréseikért három tűzhányót illet dicséret. A lávák meghatározó
tartalma a laza szerkezetű tufa. Nem csak az ezerarcú időjárás bánt el
könnyedén vele, hanem az ember teremtőkeze is. Négy helyet fogunk felkeresni.
Kappadókiában a legismertebb földalatti város Derinkuyu. Előzetes adatgyűjtésem
alapján nagyon sokat vártam a
Újabb napra ébredtünk. Sultanhani karavánszeráj. A XIII. században a szeldzsuk időkben épült szálláshely biztonságos időzést nyújtott a karavánoknak. A falak között elférhetett ötven-száz sivatagi hajó málhával, meg az úton lévők. A védett pihenőhelyek 40-50 kilométerre épültek egymástól, az uralkodó jóvoltából. Egymástól való távolságukat a tevék napi járóképességéhez igazították. Három napig lehetett a falak között tartózkodni. Nem kellett fizetni érte. A következő nap reggelén a kapun kívül találta lábbelijét a feledékeny utazó. A tárgyi és személyi biztonság miatt fontos helyek voltak. Különösen itt a selyemút mentén, ahol a kelet és a nyugat közötti kereskedelmet áruban gazdag karavánok bonyolították. A szerájban a nyitott részek mellett különböző rendeltetésű szobákat, termeket, és tereket tartottak fenn az utazóknak, állatoknak. Jelentős részük szinte az eredeti állapotában tekinthető meg. Egyben erődök is voltak. A robusztus, három emelet magas és vastag falak hét hónapig állták a tatárok megújuló rohamait. Délen Egyiptomig, nyugaton hazánkig pusztítottak a kutyafejűek. Az épületet bejárva a falakra aggatott szőnyegek keltették fel az utastársak érdeklődését. Közülük az absztrakt mintásat szívesen hazahozta volna, a feleségem. Konyába érkeztünk. Magas lakóházak dzsungelében került elénk a harmonikus megjelenésű Mevlána Múzeum. Központi része felett zöld kupola. Alatta nyugszik a kerengő dervisek rendjének alapítója, Mevlâna Jelaleddin Rumî. A közösség filozófiáját a következőképpen lehetne összefoglalni: amit az istentől kapnak, azt átadják a népnek. Puritán életet éltek a rend tagjai. A jelentkezők közül keveseknek sikerült öt-harminc év várakozást követően az emberpróbáló feltételeket teljesíteni. A beavatás után megtarthatták eredeti foglalkozásukat. Szabad kijárásuk volt a családjukhoz vagy máshova. Jövedelmük egy negyvened részét adakozásra kellett szánniuk. Az alapítót ma is szentként tisztelik. Mohamed próféta állítólagos szakállának egy darabját ereklyeként itt őrzik. A dervisrendet a Török Köztársaság kikiáltása után Kemál Atatürk betiltotta. 1980 óta újra működhet. A hosszas buszút alatt maradt idő nézelődésre. Ahol termőföld került elénk, ott jellemzően kukorica és búza szökkent szárba. A Taurus-hegy felé tartva eperültetvény és dinnyeföld gazdagította a termékskálát. A hegy omladékos kőzetből állt össze. Az országutat a kőgörgetegtől magas támfalakkal, hálózással védték. Papírkartonból élethű rendőr és rendőrautó került az országút mellé. A gépkocsi imitáció felett valódi villogó próbálta szabályos közlekedésre késztetni a gyér forgalmú autóút sofőrjeit. A közelgő ivókutat közlekedési tábla jelezte — nem rossz. Törökországban az utóbbi négy évtizedben megduplázódott a népességszám. Néhány évtized múlva eléri a százmilliót. Havi ötszáz euró az átlagkereset. Ebből bajosan lehet a mai kornak megfelelő minőségű lakást vásárolni. A török állam szociális bérlakásrendszert hozott létre (TOKI). A szegény nagycsaládok számára 90-120-150 négyzetméteres bérlakásokat épít. A havi törlesztő részlet száz euró. Aki harminc évig fizeti, saját tulajdonába kerül. Aspendosban felkerestük a világ legnagyobb épségben megmaradt, és még napjainkban is működő ókori színházát. A rómaiak, hettita kori elődje helyére húzták fel. A korabeli drámák előadásait, és a gladiátorok véres összecsapásait, tizenötezren izgulhatták végig. A kiváló akusztikájú épület kulturális programok színhelye. Falai között minden évben opera és balettelőadásokat rendeznek. Itt ért utol minket a körutazások átka, az időhiány. Egy-két órát szívesen eltöltöttem volna a nézőtéren üldögélve, aközben elmélkedve. Egyedülálló környezeti hely a befogadó, gondolkodó ember számára. Isztambultól Ankarán át megérkeztünk a Földközi-tenger partjára. A belvárosi szállodában több éjszakát töltöttünk, amelynek mindenki örült.
Csoportos óvárosi sétára indultunk Antaljában. Útba ejtettük
a római korból és a szeldzsuk időkből fennmaradt emlékeket. A három boltíves
Hadrianus kaput 130-ban a császár bevonulásának tiszteletére emelték. Nem
messze tőle szűk sikátorban oszmán időkből való mecset előtt álltunk meg. Régen
középfokú oktatásban részesültek a janicsárjelöltek. Azoknak a
kereszténycsaládoknak, ahol legalább két fiúgyerek fogant, az idősebbet
janicsárnak kellett adni. Később ők képezték a szultán elitseregét. Busásan
megfizette őket az uralkodó. Szolgálatuk letelte után jövedelmükből főúri életet
élhettek. Ezt idővel megirigyelte a török elit, és gyermekeiket janicsárnak
megpróbálták beprotezsálni. Ezzel kezdetét vette az addig sziklaszilárd katonai
alapzat erodálása. Tért nyert a megvesztegetés intézménye. Mindez hozzájárult a
szultánság hanyatlásához, majd bukásához. A politikát váltsa a természet.
Amiért érdemes felkeresni a Düden vízesést, nem más, mint a szemgyönyörködtető
természeti környezet. A karsztos vidéken kilométereken
át a föld alatt bujkáló kis folyócskák egyszer csak napvilágra törnek,
egyesülnek, és létrehozzák a Düden vízesés. Két egymástól távol eső részét
ismerhettük meg. Az északi vége számos lépcső közbeiktatásával, sétával
felfedezhető. A vadregényes zöld környezet mindenkit megérint. A vízpára
lecsapódása miatt a csúszásveszélyre mindvégig oda kell figyelni. Néhány
kitüremkedő szikla miatt alkalmanként derékban mélyen meg kell hajolni, de
semmi különösebb. Emberarcú élményre is találtunk. A természetvédelmi területre
megérkezve, a bejárattól pár tíz méterre felfigyeltem egy sztahanovistaszinten
dalos kedvű madárra. Visszafele jövet nyomára akadtunk. Kerekesszékében ülő
középkorú török férfi, miniatűr cserépkorsóra emlékeztető tárgyat árult
potomárért. A csuprot félig feltöltötte vízzel, majd az egyik nyíláson levegőt
fújt bele, a másik lukon ujjbeggyel ritmusosan ügyeskedett rajta. A meggyőző
bemutató alatt azon agyaltam, hogy vajon kinek kellene egyet ajándékba vinni.
Akkor nem, de később persze eszembe jutott. A mestiai szállásadó 30 év körüli
fia Down-szindrómás. Jótét lélek. Nagyon megkedveltük. Jövőre övé lesz a
füttyögő. Buszra szálltunk, és A folyam végéhez
tartottunk. A zuhatagot elhagyva a folyó kétfelé ágazik, és
Feladva eredeti tervünket, miszerint ezt a napot Antalja
felfedezésére fordítjuk, ahelyett elszántuk magunkat
az érdekesnek ígérkező fakultatív programra. Nem bántuk meg. Demre, és a Szent
Miklós templom. A melegszívű Miklós atya a szegény emberek házának ablakán
néhanapján bedobott némi aprópénzt, vagy oda csekély ajándékot tett a
gyerekeknek. Lassacskán rájöttek a helyiek, hogy ki az ő istápolójuk.
Porhüvelyét legalább két helyen tették sírba. A kereszténykor végén, az érkező
oszmán sereg miatt, a Demrében eltemetett Szent Miklós csontjait olasz halászok
bárkájukba csenték, és Bariba szállították. Azóta városuk védőszentje. A róla
elnevezett Szent Miklós bazilikában helyezték örök nyugalomra, ahol a falon rácson keresztül benyúlva, megérinthető a szent
ereklye. Szent Miklós csontjainak további része az orosz cár kérésének
megfelelően, Szentpétervárra kerültek. Ennek fejében rendbe hozatta a romos
állapotban lévő anyatemplomot. Az utcaszintről
Antaljából a Földközi-tenger partján elindultunk Isztambul felé. . Pamukkale-i karsztos vidék. Az ókori rómaiak az itteni természetes hőforrásokra alapozva hozták létre híres fürdővárosukat, Hierapolist. A városból nem sok maradt. Itt volt a temetkezési helye a gazdag római polgároktól, a gladiátorokig. Ennél érdekesebb a látványos természeti képződmények világa. A feltörő termálvíz különböző képződményeket, medencéket hozott létre, a mészkőben és gipszben gazdag vidéken. A sómedencékben pár éve még csörgedezett a víz. Benne mezítlábasan lehetett gyalogolni. Ez már a múlté. A források vízutánpótlása folyamatosan apad. Hogy mégis legyen valamiféle turistaattrakció, mesterséges medencéket építettek az elmaradó élmény visszacsempészésére. Aki akart, belehasalhatott a vízbe, aki nem, bokáig gázolhatott benne. Háromhónapos babájával anyuka is ott ügyeskedett, igen ügyeskedett, mert nagyon csúszott a járófelület. Fénykorában ötvenezren lakták a települést. Két színháza volt, a belvárosi, és a városszéli. Gazdag rómaiak jártak a messzi földön híres gyógyfürdőbe. A halálukon lévő patríciusok előrelátóan szarkofágot készítettek maguknak. Amennyiben hatékonynak bizonyult a fürdőkúra és velejárói, hátrahagyták. Maradva a vízforrásnál. Az ókoriak, ha tehették, szabadtéri fürdőket építettek. Az itteni neve, Kleopátra. Nem nagy, de érdekes. A három részre osztott medencébe bővizű forrás zubogtatja a vizet. A termálvíz mélysége beülésre teszi alkalmassá. Az első két meder alja kavicsos, a legtávolabbié ókori kövekkel, oszlopokkal teleszórva. A délszaki növények igazi édenkertfürdőt varázsoltak belőle. Mindketten belegázoltunk a kellemes melegségű vízbe, és a babérkoszorúk hiánya ellenére is, megdicsőültünk. Egy újabb vágya teljesült a feleségemnek.
Új nap, újabb élmények. Marmarisban a görög Rhodosz-sziget
hajóval való felkeresése helyett, szabadnapot adtunk magunknak. A százezres
várossal ismerkedtünk. A török tengerpart ékköve jelzővel illetik. Egykor
hetente több charterjárat szállította ide a nyaralni vágyó honfitársakat.
Természetföldrajzi szempontból egyedi a környezet. Az öblöt a szárazföld felől
hegykaréj öleli körbe. A viszonylag nagy öböl majdnem teljes szélességét
szintén magas hegy zárja el. Csekély helyet hagyva a vízfelületről járművel
való kijutásra. Igen ám, de ott egy újabb hasonló víz- és hegyfelület duplázza,
ahonnan már a nyílt tenger következik. Mindezt részben turistatérkép alapján
írtam le. Amennyiben hozzávesszük ehhez, hogy a város és az öböl partja déli
fekvésű, már sejthetünk valamit. Itt télen sincs
Ephesos közelében, a Koressos-hegyen található Szűz Mária feltételezett háza. Utolsó éveit tölthette itt. A Vatikán két jelenkori pápai látogatással, hivatalosan elismerte szenthelynek. Egy-egy olvasót hagytak ajándékba. Üvegfal mögött láthatók. Jézusnak a szent szellem által megtermékenyített édesanyja keresztelő Szent János kíséretében érkezett ide, mely az egyik fő érv a hitelesség mellett. Az oszmán telekkönyvben Panagia (Szentséges Szűz) háromkapus kolostoraként volt beiktatva. Több dokumentum említi hogy Ephesosban járt Szűz Mária. Közülük legtekintélyesebb az ephesosi zsinat jegyzőkönyve (A Kaposvárhoz tartozó Kaposfüreden, az Állomás út 61/A szám alatt a világon egyedüliként felépítették Szűz Mária utolsó földi lakhelyének, az ephesosi háznak a pontos mását). A város története. Tízezer éve alapították a települést. Fénykorát a Római birodalom idején élte. Kétszáz-háromszáz ezren lakhatták. A kultúra iránti igényüket a tizennyolcezer fő befogadására alkalmas színház is szolgálta. Ez volt az ókor legmeredekebb nézőterű ilyen épülete. Időszámítás előtt VI. században ezen a helyen állt az ókori világ hét csodájának egyike, Artemisz temploma. A többször leégett, és végül lerombolt istenházából, alig maradt valami. Nem úgy a háromszáz fő befogadására képes, zárt, fagerendázatú tetejű parlamentből. Napjainkban kulturális programok helyéül is szolgál. Volt mit látni. Az oszlopokkal és épületmaradványokkal övezett díszes sétány végében, nagyszerű állapotban elénk tárult az ephesosi könyvtár homlokzata. Az oszlopokon látható furatok az esti kivilágítást szolgálták. Sötétedéskor ide szúrták bele a fáklya nyelét. Korának harmadik legnagyobb bibliotékája volt. Mellette üzemelt a városi bordélyház. Közelében közfürdőben áztathatták elgémberedett tagjaikat a felfrissülésre vágyó polgárok. A sétány baloldaláról induló kiépített útvonalon, a legvégén alapélményben volt részem. A régészek az egész domboldalt tartósan lefedték. Alatta feltárták az egymás fölé épített villákat. A római birodalom második legnagyobb városának tehetős polgárai gyönyörű házakban éltek, ahol természetes volt a folyóvíz, a fürdő és az illemhely, de nem sajnálták a pénzt a művészetekre sem. A lakóházak falait virágokat és madarakat ábrázoló freskókkal ékítették. Itt már létezett a távfűtés. Egy-egy kazánnal akár három épületet is fűthettek. Fejlett vízvezeték-hálózat üzemelt a városban. Ha a ciszternában csökkent a vízhozam, akkor elsőnek a gazdagoktól vonták meg a szolgáltatást. Legutolsónak a közfürdőknek biztosítottak vizet. A városnak több fürdője volt: a kikötő mellett, a városközpontban és a szélén. A kikötőnél lévő fürdő a hajón érkező, esetleg betegséget magukkal hozó utasok számára, a megtisztulás lehetőségét kínálta. Ám a város felett jelképes viharfellegek gyülekeztek. Az Adriai-tenger végéből hódító szándékkal gótok érkeztek. Elfoglalták a várost, és felgyújtották a könyvtárat is. A megszállók kiűzése után rehabilitálták a települést, de egy földrengést követően végleg elnéptelenedett. A romvárosban éppen a négyszemélyes közvécé feltérképezésével voltam elfoglalva. Mivel az eléje kifeszített zsineg miatt nem bírtam elég közel kerülni hozzá, erősen behajoltam. Balról az egyik csoporttárs tartott, míg jobb felől ismeretlen személy lett javamra, melyről illedelmesen lemondtam. A történet az isztambuli Nagy bazárban fog folytatódni, és befejeződni.
A 10. nap Pergamonról szólt. Lifttel, majd felvonóval lehet a felsővárosba jutni. A XIX. században német régészek tárták, vagy inkább túrták fel az ókori város romjait. A török állammal kötött megállapodást a szerződő fél nem tartotta be. Az egyharmad rész helyett vitte az egészet. A mai modern Bergama város fölötti dombon fekszik az Akropolisz. Időszámítás előtt II. században a Római birodalomban Pergamon lett Ázsia provincia fővárosa. Az ókori település feltárt részét napjainkban, Törökország egyik legszebb látnivalójaként említik. Az őskorban már lakták. A görög és a bizánci időkben meghatározó jelentőségű településnek számított. Régészeti kincsei közül, 1980-ban a berlini Pergamon múzeumban, többek között a Zeusz-oltárt is láthattam. Itt már csak a hűlt helyét nézhették a látogatók. Az ókori anatóliai műkincsek és leletek java részét az országból egyszerűen kilopták az európaiak. Mielőtt felháborodna valaki, ez fordítva is igaz, mert az oszmán hódítások következtében töménytelen érték került török tulajdonba. A hellén világ második legnagyobb könyvtára a pergamoni volt. Időszámítás előtt kétszáz körül hozták létre. Ez volt a híres alexandriai bibliotéka legnagyobb riválisa. Hozzávetőlegesen kétszázezer irattal rendelkezett. Korának második leggazdagabb gyűjteménye lehetett mindaddig, amíg a római császár Kleopátrának oda nem ajándékozta a dokumentumok nyolcvan százalékát. Később teljesen megsemmisült a bibliotéka. Sajnos, az alexandriai könyvtárat is lángra lobbantották. Érdekes adalék a múltból. Az egyiptomiak a pergamoniak számára idővel féltékenységből nem szállítottak papiruszt, melynek következtében a pergamoniak feltalálták a pergament, és erre írtak a továbbiakban. Ezen a vonalon haladva, a másnapi régészeti terület hozzáfűződik.
Időszámítás előtt 3000 és időszámítás után 500 között létezett Trója. A régészeti terület kilenc rétegből épül fel. Harmadik idősávja a közismert trójai faló legendájának ideje, melyet időszámítás előtt 1250-1200 közé tesznek. Akkoriban a tengerparton élte világát a város, ma már attól 4-5 kilométerre található a romterület. Oka, hogy a folyó hordalékával fokozatosan feltöltötte a tenger sekély vízparti részét. Az ásatási régióban pallón lehet közlekedni. A terület két százalékát tárták fel eddig. Lényegében a semmit lehet megcsodálni. A mai korban megépített, látványvilágnak szánt falovon, összeomlott állapotában lehetett elszörnyülködni. Könnyen csalódást okozhat az idelátogatónak a régészeti terület, mivel a Schliemann-féle barbár ásatások során feltárt sok réteg között nem látni meg azt a Tróját, melyről Vergilius Aeneisében lehet olvasni. A keresett aranyat megtalálta a kalandor, ezzel teljesült fő célja. Miért került sor Trója ostromára? Kereskedelmi szempontból kiváló helyen feküdt a város. Sorra érkeztek az áruval megpakolt, és a másféle áruféleséggel távozó kereskedőhajók. A vámok révén jelentős bevételhez jutott a település. Idővel ez sokak szemét csíphette. Egyszer csak felkerekedtek a spártaiak, idejöttek, és csellel vagy nem, de bevették Tróját. Régebbi olvasmányaimból merítve, azt olvastam, hogy a trójai háború után, az innen elmenekülő népcsoport eljutott a mai Olaszország területére, és keveredéssel belőlük nőtte ki magát az olasz nép. Végül egy történelmi találós kérdés: vajon lehet-e pozitív járuléka a tűzkakasnak? Az egyik trójai tűzvész megégette a nyers agyagtéglákat is. Ekkor jöttek rá, hogy a kiégetett agyagtégla sokkal erősebb építőanyag. Isztambulhoz közeledve betértünk a Rákóczi házba. A hazájából menekülésre kényszerült fejedelmet egyik európai királyi udvarba sem fogadták be kétszáz vitézével. Más lehetőség híján, a szultán meghívására Konstantinápolyba vonultak. Végső szállásuk Rodostóban a tengerparton lett kijelölve. Itt élt száműzetésben II. Rákóczi Ferenc 1718-tól egészen 1735-ben bekövetkezett haláláig. A rodostói Rákóczi emlékház másolata Kassán felkereshető. Elfoglaltuk az isztambuli szállást. Éppen annyi időnk maradt, hogy felkeressük a negyedóra sétatávolságban lévő Nagy bazárt. Mély benyomást nem tett ránk. Szerintem nagyobb a füstje, mint a lángja. Hátam mögött magyar beszédre figyeltem fel. Sajátos hangjelzéssel szóltam utánuk. Harmincas pár állt szemben velünk. Kiderült, Ephesosban a közvécénél, a pár férfi tagja akart második segítőnek lenni. Olaszországból induló hajóúton voltak. A szerencse hozta úgy, hogy Törökországban két különböző helyen is találkozhattunk. Útjuk végállomása Palermo volt. Javasoltam a bábszínház, és a Ferences rendi katakombák felkeresését.
Ez a nap, és a következő is, Isztambulról szólt. Több mint tizennyolcmillió lakosával, nem csak Törökország legnépesebb városa, hanem Európáé is. Hossza száz kilométer. A mai napra szabadprogramot iktattunk be. Turistatérkép segítségével előző este kibogarászta Kati, hogyan tudunk a szállás közelében közlekedő 1-es villamos Ázsia területén lévő végállomásától, a szultánság legutolsónak elkészült palotájához eljutni. Felhőszakadás és ragyogó napsütés, ez a koreográfia ismétlődött egész nap. Dolmabahce palota. Az oszmán birodalom hanyatlásának idején, 1851-ben készült el. A nép kitartó tüntetése miatt, csak évekkel később adták át. Miért volt a nagy felháborodás? Pár ezer négyzetméteren sok tonnányi arany lett a gazdagság hivalkodó jeleként felkenve mindenre, amire csak lehetett, például öntöttvas radiátorra. Az épületben felhalmozott számtalan értékes tárgy, és műkincs felsorolása lehetetlen. Értelmetlen is lenne. Ha valamiből sok van, vele könnyen elveszítheti különlegességét, szépségét. Más szempontból is tanulságul szolgált a magánkirándulás. A csoport nagyobb része fakultatív programon vett részt, melynek az általunk felkeresett palota, és a Boszporuszon hajókirándulás volt a tartalmi lényege. Mindezért fejenként száz eurót kellett leszurkolni. Ők busszal indultak a palotához, mi villamossal. Amikor kissé bőrig ázva a palota udvarán befelé tartottunk, ők már kifelé jöttek. Tágra nyílt szemmel csodálkoztak ránk. Este közülük többen is sokra taksálták a fakultatív program árát. Van ez így, nem is ritkán. Délután már a szálloda környékével ismerkedtünk a feleségemmel. Egy számottevő érdekességről számolhatok be. Kétheti költőpénzre potom száz eurót váltottunk török lírára, de a summa nem akart apadni. Gondoltuk, ráverünk a fenekére. Ha tehetik az üzlettulajdonosok, portékáik egy részével kitelepülnek a járdára. Itt — magyarul fogalmazva — mackónadrágokat nézegettünk, melyből csak „török” márkájú volt. Ez azt jelenti, hogy a terméken, jó nagy méretben világhírű márkák logója látható. Az egyik nadrág méretre megfelelő volt. Próbára az alagsort ajánlotta a tulaj. Odalent három egymástól függönnyel elválasztott rész volt: hálóhely, konyha és mosdó.
Elérkezett az utolsó nap. Délelőtt isztambuli csoportos városnézésre indultunk: Aya Sophia, Kék mecset, Topkapi Palota. Útközben a látványosságok közül először a Hippodromot tekintettük meg. A teret az ókori rómaiak a II. században építették. Két obeliszk is magasodik rajta. A rózsaszín gránitból faragott oszlop Egyiptomból származik. A három részben ideszállított oszlopból csak az egyik rész maradt meg. Ma is ugyanott magasodik, ahová a IV. században Theodosius császár állította. A másik obeliszket a X. században emelték és bronzlemezekkel borították. Az oszlop ma is áll, de megtépázva néz ki, mert a keresztesseregek katonái a bronzlemezeket ellopták. Aya Sofia mecset. A templom ma már nem aktív imahely, hanem múzeum —írhattam volna pár évvel ezelőtt. Aktuálpolitikai okból újra mecsetként is szolgál. Hatalmas méretei valóban lenyűgözőek. A nagy magasságban a fő kupola olyan, mintha alig tartaná valami. Ezer éven át ez volt a világ legnagyobb átmérőjű kupolája, 29,8 méterével. Évezred múltán, pár tíz centiméterrel, a második helyre szorult. Az első kupola egy éven belül beomlott. Újra kellett építeni. A tragédia okát az óriási súly megtartására gyengének bizonyuló falakban találták meg. Különleges volt a tartó oszlopok között, a korábbi földrengések következtében balról jobbra elmozdult, ennélfogva ferde darabokat találni. Ezek miatt kénytelenek voltak külső támasztópillérekkel utólag megerősíteni az épületet. Lehetőség nyílt közelről megnézni a bizánci császárok kör alakú kövekből kirakott koronázó helyét, amelyet errefelé a világ köldökének is szoktak nevezni. A mecsetben a különböző korok uralkodói, a világ minden részéből származó kincseket, szimbolikus tárgyakat és ereklyéket begyűjtöttek. Magyar vonatkozású példával is szolgálhatok. Buda várából származik az a két nagy méretű bronzgyertyatartó, amely az imafülke két oldalán áll évszázadok óta. Ezeket Buda első török megszállása idején, sok más értékes tárggyal együtt, Konstantinápolyba szállították a hódítók. Kék mecset. Annak ellenére, hogy Isztambul egyik fő látványosságáról, a világ egyik leghíresebb épületéről van szó, ami ma is aktív imahely, inkább külső képe mélyült el bennünk: formáinak harmonikus megjelenése, és a hat minaret. Ennyi minaretet igazából csak Mohamed próféta országában szabadna emelni. Ember nincs, aki egyik palotába be, majd egy másikba, és mindenre képes visszaemlékezni. A Topkapi Szeráj hatalmas területen fekvő szultáni paloták együttesét jelenti. Az Oszmán birodalom szultánjai évszázadokon át itt éltek családjukkal, ágyasaikkal, szolgáikkal, egész udvartartásukkal. Az egyes épületeket az udvarokon keresztül lehetett megközelíteni. Mindegyiknek külön kapuja volt. Egy-egy udvarba csak a szigorúan megszabott feltételeknek megfelelő vendégek léphettek be. A hárembe csak egyetlen férfi, maga a szultán. Egész eunuch hadsereg őrizte a rendet, és vigyázott az uralkodó tulajdonára. A hárem első asszonya a szultán anyja volt, őt követték szigorú hierarchiában a feleségek és az ágyasok. Minél előrébb állt valaki a rangsorban, annál több földi jó járt neki. Ez a megkülönböztetés az elhelyezés körülményeire is vonatkozott. A hierarchiában legmagasabb helyen álló feleségnek és ágyasnak sokkal díszesebbek voltak a szobáik, bútorzataik, fürdőszobáik, sőt a vécéjük is, mint a rangsorban alattuk lévőknek. Emlékezetes volt végigjárni a hárem szobáit és fürdőit, igaz alig voltak korabeli tárgyak kitéve. Kevésbé díjaztuk a mindent beborító aranydíszítő elemek látványát, a gazdagság tobzódását. Aranyrács mögül hallgatta a szultán nagy vezírjei tanácskozását is, és azon koppantott, ha elege lett a sok beszédből. Autentikus hírforrásom bizonyos tekintetben a hárem kapcsán kissé eltérően nyilatkozott. A szultánnak maximum négy felesége lehetett. A háremben tízéves kortól tizenkét éven át szolgáló szüzeket mindenfélére tanították: irodalom, művészet, zene. Huszonkét évesen eldönthették, hogy maradnak-e, esetleg örökös nyugdíj fejében elhagyják a háremet, netán nőül mennek agához, pasához. E téren jelentős igény mutatkozott irántuk, mert műveltek és szüzek voltak. Az egyik szultánnak éppen egy ilyen vörös hajú lány vált a nagy szerelmévé, majd lett a felesége. A mai Ukrajna területéről rabolták el. Apja pópa volt.
Honnan származnak a törökök? A mai Észak-Kína, Mongólia és Oroszország határainak területéről. huszonnégy törzs indult el, hogy ezer körül egyikük megalapíthassa az Oszmán birodalmat. Azóta, köszönik szépen, jól megvannak.